حسابرسی داخلی
سلسله فعالیت های مستقل و بی طرفانه ایست که به منظور ارائه خدمات اطمینان بخش و مشاوره ای، از طریق برقراری رویکردی منسجم، برای ارزیابی و بهبود فرایند های تجاری و عملکرد شرکت از نظر حسن جریان امور و رعایت الزامات قانونی و سازمانی طراحی و اجرا می شود.
بطور کلی حسابرسی داخلی اثر بخش از دو طریق شرکت را برای دستیابی به اهدافش یاری می کند.
1- ارزیابی و بهبود فرایندهای تجاری سازمانی:
در این بخش، عملکرد شرکت از حیث حسن جریان امور و رعایت الزامات قانونی مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد.
ارزیابی فرایندهای تجاری شرکت اغلب با رویکرد حسابرســـی عملیاتی و با استفاده از شاخص های کلی: عملیاتی، مالی، توانایی ایفای تعهدات و مشتری مداری صورت گرفته و اقدامات اصلاحی نیز حول محورهای شاخص های 4 گانه می باشند.
2- ارزیابی و بهبود اثر بخشی فرایندهای راهبری سازمان:
در این بخش بهبود فرایندهای راهبردی، ساختار محیط کنترلی و جهت گیری های راهبردی به منظور حصول اطمینان از اینکه شرکت بطور اقتصادی، کار آمد و اثر بخش به هدف های خود دست می یابد مورد ارزیابــی قرار می گیرد و این ارزیابی مبتنی بر هوشمند سازی کنترل های داخلی می باشد که نتیجه این ارزیابی سلامت عملکرد شرکت را ارائه خواهد کرد.
به طور کلی حصول اطمینان نسبت به اثر بخشی ارکان اساسی محیط کنترلی، با تاکید بر کیفیت و کفایت عملکرد چهار راهبرد مدیریتی شامل مدیریت های: ریسک، استراتژیک، مدیریت دانش و سیستم مدیریت اطلاعات مورد ارزیابی قرار می گیرد.